marjolijnwittink.reismee.nl

no power, no outside world

En toen had je een paar dagen geen stroom meer. Dan merk je pas echt dat je ver van huis bent, waar je bent en dat je midden in de bush bus bent ver van de stad!

Nu, moeite hebbend om een goed verhaal in het nederlands te schrijven zal ik weer even een update geven van de al weer verlopen 2 weken.

Nog steeds druk bezig met de dagelijkse verzorging van Lily, Nancy en Oranje, begint gelukkig steeds meer te wennen. Nancy is zelfs zo ver dat ze me al als ' second mom' ziet na Marie (verzorgster van de aapjes). Zo leuk om te zien! En dit terwijl Lily niet meer bij mij weg te krijgen was en nu zomaar veranderd is in een angstig en wantrouwig aapje. Afgelopen week s' avonds ruim twee uur in het donker, stroom was weer eens uitgevallen, bezig geweest om haar vanuit haar kooi naar binnen te krijgen. Maar nee hoor mevrouw gaat mooi helemaal boven in zitten waar niemand bij kan en komt zelfs niet naar beneden voor haar flesje. Het was een drama haha. Uiteindelijk was ze binnen, dacht je dat het voorbij was.. is ze zo ondeugend om weg te springen achter de katten aan, om ze vervolgens als paardje te gebruiken om de kamer rond de sjeesen. Was echt heel lachwekkend om te zien!

Begin van vorige week druk bezig geweest om extra voedsel te verzamelen voor de apen en baby-baboons. Ze krijgen namelijk, als extra en geldbesparing, afval van mensen om dit te gebruiken voor de dieren. Denk je eindelijk hier gesetteld te zijn en je thuis te voelen wordt je verteld om even lekker als een zwerver in een vuilnisbelt te gaan graven voor voedsel. Geen probleem, alleen de stank.. je mag er wel een gasmasker bij op hebben met die hitte! Gelukkig nog aardig wat groente en fruit (foto opbrengst van de dag) kunnen redden, smullen maar! Het was een erg apart geurende ervaring..maar het was het waard toen je de reacties van de aapjes zag. En s' avonds nog lekker even als ontspanning bij zonsondergang met de quad door het game park gecrossd. Helaas dit keer geen dieren gezien maar het is echt geweldig om lekker even helemaal vrij te zijn en door het geweldig mooie landschap te crossen.

Dit is overigens 1 van de weinig mooie dingen hier in het land, er zijn zoveel tegenstellingen! Ze hebben hier dan wel prachtige natuur met bijna altijd mooi en warm weer met een enkele keer een bosbrand maar wanneer het om geld gaat is het hier echt een ramp.

Zowas er afgelopen week een probleem met de driver/chauffeur voor Chipangali, Domiso. Hij haalt allemaal dingen op uit de stad zoals voedsel en vlees om de dieren te kunnen voeden en allerlei soorten dingen. Heeft nogal een drinkprobleem maar hier in Zimbabwe is het niet zo makkelijk om iemand daarvoor te ontslaan. Je moet medegetuigen hebben bij de rechter die tegen hem willen getuigen (kan je vertellen, ze hebben hier allemaal vriendjespolitie als het om zulk soort dingen gaat) en daarnaast moet er bij de politie een drinkrapport zijn van dat hij dronken achter het stuur heeft gezeten of iets dergelijks. En aangezien ze momenteel niet zoveel geld binnenkrijgen van bezoekers moeten ze bezuinigen op de staff en dus moest hij alleen de stad in. Nicky (gastvrouw, vrouw van de baas) nog zo gezegd owee als ik merk en of ruik dat je gedronken hebt, dan ben je nog niet jarig en krijg je je laatste waarschuwing. Maar wat doet hij vervolgens, drinkt wel..komt veel te laat terug om zoveel mogelijk alcohol uit zijn bloed te laten verdwijnen. Helpt niks want je kon hem echt al vanaf een km ruiken dat hij langs was geweest. En komt vervolgens maar met de helft van de spullen terug die hij moest ophalen vanuit de stad. Geeft vervolgens als smoes dat hij zelf wat geld, niet veel, is verloren. Maar we zagen de bui van te voren al hangen en wisten dat hij gedronken had toen we hem voor terugkomst aan de telefoon hadden gehad. En dus wou Nicky zodra hij eindelijk weer terug was met hem naar de politie. Maar zodra hij er was smeert hij hem naar de wc en is zo snel als speedyconsales verdwenen. Gaat vervolgens naar de hoofdweg om van het park te komen. Nog een hele zoektocht gehad om hem te vinden.. maar meneer was nergens te bekennen. Volgende morgen komt hij op het werk, veel te laat want lag nog te pitten op de bank..wil nicky vervolgens de gebeurtenis van de afgelopen dag zwart op wit hebben met zijn handtekening om extra bewijs te verzamelen en een laatste waarschuwing te geven. Zit hij vervolgens tegen de staff te verkondigen dat hij niet had gedronken en ipv de 3 rand, 3000 rand zou hebben verloren en wij hadden gezegd dat ons dat geld niets kon schelen. En dus weigerde hij om de laatste waarschuwing te tekenen en moeten we proberen om de anderen van de staff, die gezien en geroken hebben dat hij dronken was, er van teovertuigen om de vriendjespolitie te laten varen en hem, voor zijn eigen best wil, naar de politie te loodsen. Dit gaat alleen vast nog wel even duren want ze zijn hier erg lui, wat ze hier een uur noemen is al gauw een dag. Maar dat is de normale gang van zaken hier.

Verder is er nog weer een nieuw aapje vervet monkey) binnengebracht, mag er nog een naam voor bedenken, nog leuke suggesties?! Was erg schuw en mensbang maar zit nu intussen gezellig met alle vervet monkeys in een hok. En natuurlijk nog de worldcup gevolgd, was hier zelfs zo erg dat Kevin (de baas) kijkt nooit tv maar was met de finale helemaal gekleurd in Oranje, zijn oranje mascotte leeuwtje met holland erop en zijn oranje handdoek (gekregen van verschillende vrijwilligers) om Holland te supporten, het heeft helaas niet mogen helpen..

Liefs mar

willy

wat weer een geweldig verhaal zo beleef je nog eens wat .alweer 3 weken ben je daar ja de tijd staat niet stil .als je thuis nog eens honger krijgt weet je dat je altijd uit de vuilnisbak kunt eten. zie wat is de wereld toch anders in ander land en marjolijn en zo besef je ook hoeveel luxe wij hebben en heb je veel waardering
voor deze mensen
dikke kus en veel liefs

anneke

hoi,
Wat een spanning en sensatie daar.
Had je wel es in die vuilnisbelt willen zien, haha.
Leuk om je verhaal weer te lezen.
Geniet ze.
Knuffels van minoe en noeska
en heel veel liefs van mam.