marjolijnwittink.reismee.nl

Goa

Hier is dan eindelijk mijn berichtje vanuit het verre oosten, India!
Inmiddels ben ik al een paar dagen in Goa, en het is super hier!
Na een reis van in totaal 36 uur ben ik dan eindelijk aangekomen....
Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat!

Inmiddels voel ik me al helemaal thuis en ben ik al aardig gewend aan het relaxte chill tempo hier. Het is goed te begrijpen waarom de hippies hier zo graag naar toe kwamen/komen!
De sfeer is haast onbeschrijfelijk maar vriendelijk en vooral je niet druk maken om wat dan maar ook, no stress! Daar kunnen wij echt nog wat van leren!
Wanneer ze het over een indiaas uurtje heben kan dit zo meer dan 2 uur duren.
Eerst wel frustrerend maar nu inmiddels.. go with the flow, je ziet het vanzelf wel!
En dat bevalt me wel!
Het enigste stressige hier is het in en uitstappen van de bus, dat is haast niet te doen.
Mensen worden in de bus gepropt en worden nog half de bus in geduwd wanneer deze alweer begint te rijden. Een hele nieuwe ervaring dus!
Eigenlijk is bijna alles hier anders en de verschillen zijn zo groot dat die zo even snel niet te beschrijven zijn!
Inmiddels heb ik er ook al een bezoekje aan een echte Indiaase bruiloft op zitten.
Dit was wel echt heel magisch om mee te maken!
Voordat we daar, natuurlijk weer zoals gewoonlijk hier,.... fashionable late aan kwamen, zo' n uur te laat, hadden we prachtige sari' s laten maken.
We waren bang dat het stil zou vallen wanneer wij binnen zouden komen maar eenmaal daar aangekomen pasten we er precies tussen met onze kleurrijke schitterende sari' s.
Ook verbaas ik mij nog steeds over hoe goedkoop dingen hier zijn.
We hebben de sari's, mooie traditionele jurken van prachtige stoffen, (anders even googlen!) gewoon op straat laten maken en waren maar zo' n 5 euro kwijt!
Ik denk dan ook dat ik aankomend weekend zowiezo nog even goed ga shoppen hier!
NIet alleen vanwege de prijs maar ze hebben hier zulk soort mooie kleding en stoffen.
Dit in tegenstelling toch de hygiene hier die in vergelijking met thuis aardig ver is te zoeken.
Ik mag nog van geluk spreken dat ik in het vrijwilligershuis waar ik de komende maand woon een goede douche, wel is waar met haast alleen maar koud water, heb want dit is niet gebruikelijk!
Daarnaast is het eigenlijk ook geen probleem om koud water te hebben.
Het mag hier dan wel soms uren achter elkaar regenen...en dan ook echt regen dat het met bakken en bakken uit de lucht komt vallen! Maar daarnaast is het hier wel heerlijk lekker warm! (schat zo ongeveer 35-38 graden)
Ter informatie.. de moesson tijd is hier inmiddels begonnen.
Dit werd gisteren, 24 juni gevierd! Speciaal om dit mee te maken.
Mensen gingen savonds allemaal de straat op. Mannen verkleed met rare zelf gemaakte kransen van planten en bloemen op hun hoofd om vervolgens rondom een pot met wierrook uitbundig te gaan dansen en bij ieder huis in de stad langs te gaan.

Verder heb ik mij erg verbaasd over hoe vriendelijk de mensen hier zijn.
Ze lachen altijd naar je hoe arm en sloeberig ze er ook mogen uit zien. In het begin heb je nog wel eens het idee van wat zou die van mij moeten maar inmiddels kom je er achter dat de mensen hier echt zo vriendelijk en vrolijk zijn en het leven nemen zoals het is!
Daarnaast is het grappig om mee te maken dat wanneer je met ze op de foto gaat.
Wij zetten allemaal een uitgebreide gemaakte glimlach op wanneer we op de foto gaan, de mensen hier doen dit juist niet en kijken vaak serieus tot soms boos.
Niet dat ze dat dan zijn maar het is hier niet gebruikelijk om te lachen op fotos.

Op straat wordt er vaak wel nog een keer omgekeken en of getoeterd en gedaan of dat we sterren zijn. Soms voel je je dan wel opgelaten aangezien wij daar zo maar even op straat lopen en allemaal dingen kunnen doen en kopen en zij zo vriendelijk en behulpzaam naar ons zijn terwijl ze in feite gewoon niks meer hebben dan een houten/stenen hutje met afdek plasticzakken om onder te slapen naast een dumpplaats van plastic en afval bij een drukke weg. Dit is best schokkend om te zien.
Hierdoor ga je echt goed nadenken over hoe goed je het thuis hebt en ga je nog meer beseffen hoe goed wij eigenlijk wel niet leven!

Morgen begint mijn vrijwillgerswerk op het medisch project.
Erg spannend maar vast en zeker ook best schokkend...
Ben erg benieuwd, maar hierover de volgende keer meer!

Ik zal proberen zo vaak mogelijk een update proberen te geven over de rare/ leuke/ minder leuke en bijzondere momenten hier in Goa!!Ook zal ik een poging doen om nog wat fotos te plaatsen wanneer ik een betere en snellere internetverbinding heb gevonden en deze beschikbaar is wanneer er geen moessonregenbui is of stroomuitval.

Groetjes vanuit het verre India!

Reacties

Reacties

remona

zooo ben weer eens heluuumaaal jaloers op je hoor in een woord geweldig, miss zou t idd nog niet zo gek zijn als we allemaal eens zo'n ervaring op zouden doen.. we leven idd in een welvarend landje!! hopelijk heb je gauw foto'd
liefs remona

anneke

mooi verhaal om te lezen. Spannend, heftig en leuke ervaringen. Dat kan men je niet meer af nemen aha.
Ook ik ben jaloers.

Ozayra

Hoi Marjolein, wat leuk om te lezen. Ik ben echt super jaloers.. Ik ben dan wel gezakt maar ik hoop volgend jaar zelf ook nog een maandje naar India te kunnen om vrijwilligers werk te doen in een ziekenhuis..
Ik hoop dat je het super hebt, en dat je geniet van deze indrukwekkende ervaring! Ben benieuwd!
Groetjes Ozayra

hajo

he marjolijn mooi dat je het heel goed naar je zin hebt weer een hele belevenis geniet er van het is niet zomaar iets geniet veel plezier en uitkijken groetjes hajo en johanna.

anneke

hoi, wat weer een indrukwekkend, ontroerend vervolg van je belevenissen.
Kun je je haast niet voorstellen allemaal en denk inderdaad dat je dit van dichtbij mee moet maken om dit zo te ervaren. heel veel succes en genieten nog.
Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!