marjolijnwittink.reismee.nl

al bijna bevroren

En daar zit je dan, met bijna bevroren vingers achter de pc om weer even een update te geven. Wanneer ik al die verhalen hoor van het warme weer in nl denk ik soms wel even, was ik maar daar, want op dit moment hebben we de afgelopen dagen koud en bewolkt weer gehad. Was zelfs zo erg dat het maar rond de 13 graden was door de koude wind met als gevolgd dat je in 2 broeken plus 4 vesten en truien hier rondloopt, terwijl het in de zon zo' n 30 graden is. Verder ging mijn dagelijkse routine met Oranje, Lily en Nancy gewoon door en begint soms toch wel wat vermoeiend te worden om kinderen te hebben haha. Verder ben ik afgelopen donderdag in de middag met Kevin afgereisd naar de grens van Zuid-Afrika, om na een lange rit over een hobbelweg om lekker misselijk van te worden. En die arme leeuwen die achter in de kar en op een aanhangwagen meehobbelden, om zo' n 5 uur later eindelijk op bestemming te komen. We verbleven op een soort van ranche, waar jammer genoeg net alles verbouwd werd waardoor ik geen fotos kon maken. We hebben daar in kamers moeten slapen waar de ramen nog niet geplaatst waren, cementpoeder op de grond lag en emmers vol met beton stonden maar het was ondanks dat erg gezellig! S' avonds zijn we nog een keer gaan kijken naar de 2 leeuwen of ze al wakker waren om morgenvroeg te kunnen worden vrijgelaten. We hadden daarvoor namelijk hier op Chipangali al een beetje een drama want 1 van de leeuwen wou maar niet 'knock out' gaan bij verdoving door zijn gewicht en lengte maar aan de andere kant konden we het ook niet veroorloven om m letterlijk plat te spuiten. Maar het was goed gegaan gelukkig en ze waren wat versufd maar al wakker. Maar om die nacht bij de leeuwen te komen moesten we midden in de nacht dwars door de bush bush. En dan hoor en zie je echt van alles, of het er nu wel of niet is, het is best wel beangstigend als je weet dat er gewoon van allerlei dieren rondlopen zoals zebra's, koedoes en luipaarden en je loopt daar, met alleen een zaklamp en voor nood een pistool op zak. Maar het was wel echt fantastisch! Zeker de sterrenhemel daar! Zo mooi, geen stadslichten of iets weerkaatsen waardoor het zo helder mooi is dat je het hele melkwegstelsel zowat kan zien! En heb zelfs de andere leeuwen in het reservaat daar nog kunnen gezien, fantastisch! Verder daar dus een gezellig maar erg korte nacht gehad omdat we bij zonsopkomst de leeuwen die we vanuit Chipangali mee hadden gebracht, daar moesten vrijlaten. (filmpje plus fotos) Daarna snel even ontbeten en weer in de jeep gesprongen om via de hobbelbobbelweg weer de 5 uur terug te moeten overleven naar Chipangali. Eenmaal hier weer gesloopt maar wel weer aangekomen te zijn vrijdag, ben ik lekker vroeg op bed gegaan en heerlijk niks gedaan behalve de wedstrijd van nederland gekeken, ik had nog nooit zo lekker geslapen hier!

Vandaag een normale dag gehad met het voeden van de 'baby' s' en nog een leeuwenhok van binnen schoongemaakt en gerepareerd en de ' boterwelpjes' ontmoet! (zie het filmpje) Zo horen welpjes te zijn en het is mooi om te zien dat ze nog bij hun paps en mams in hun kooi kunnen overleven. Als je Oranje daarbij vergelijkt moet hij nog heel wat groeien en verbeteren terwijl de andere welpjes 2 weken jonger zijn, je kunt maar zien hoeveel invloed een pap en mam kunnen hebben!

Het was wel zielig want Oranje heeft waarschijnlijk al last van een evenwichtstoornis en of een fikse ontsteking in zijn oren en is bijna geheel blind. Maar vandaag ging het niet goed. Hij brulde en schreeuwede de hele dag maar door en wou zelfs niet zijn fles of rauw vlees hebben. Uiteindelijk is hij wel weer een beetje de oude geworden en bleek dat hij waarschijnlijk een soort van zonnesteek had opgelopen en/of te warm was geworden.

Dit was het eerst weer even!

Voor meer info nog over het park: www.chipangali.com

Liefs en geniet van het mooie weer daar!!!!!!!!!!

anneke

Hallo marjolijn.
Wederom weer een fijn verhaal. Vol spanning.
Je boft ontzettend dat je zoiets mag beleven.
Heel veel plezier en geniet ze.
liefs, mam

Jessica van der laan

heey!!

leuke verhalen zeg!! en leuke fotos!

kom je nog wel terug naar nederland hahaha

ina

hallo Marjolijn,

Zeg helemaal fantastisch wat jullie daar doen. Moet een heel voldaan gevoel geven om deze dieren te helpen.
Het is hier wel wat ander weer als bij jullie daar maar dat had je wel al gehoord. Deze warmte is ook niet alles. Moet je tegen kunnen. wel apart dat het zulke uiterste temperaturen daar zijn.
Nou ik zou zeggen geniet daar en de groetjes

ina en bronno

willy

he marjolijn
geweldig wat je daar beleefd
zo zie je nog eens wat van de wereld
en dat je zo te spreken bent op je niewe thuisbasis
top hoor liefs willy

Meinie/Hennie

Prachtig daar zo
maar mis nog steeds je nieuwe outfit hahaahha
en heb je al een bosmannetje voor je moeder gevonden?.....
geniet er nog maar van voordat je weet ben je weer in Nederland
groetjes Meinie .Hennie

Marjolijn

Helaas nog geen tijd voor gehad, zou komende week proberen om er even zelf een te maken! Gaat een beetje moeilijk als je midden in de bush bush zit, wil nog niet echt slagen jammer genoeg haha.

Meinie

hoi ...Marjo
nog een paar dagen ... dan weer die lange terug vlucht
hoop dat het je heel goed is bevallen daar in de rimboe
groetjes meinie /hennie

anneke

hallo,
he, mooie foto,s en wat een lieve foto,s van Orange.
Je zou hem zo mee nemen.
liefs, mam

Marjolijn

en dan naar huis
waar de dropjes patat en koekjes op je wachten
neem niet te veel wand dan word je ziek
gr willy

willy